Learning Strategies in PAUD to Stimulate Early Childhood Gross Motor Development

Authors

  • Fairuz Afra Rafifah Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Purwakarta
  • Feli Anissa Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Purwakarta
  • Firda Alfira Muklis Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Purwakarta
  • Suci Utami Putri Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Purwakarta

DOI:

https://doi.org/10.61166/feelings.v1i1.4

Keywords:

Learning strategies, PAUD, Gross Motor

Abstract

Learning strategies in PAUD to stimulate gross motor development have several strategies such as developmental aspects, approaches and movement development. The aim of this research is to determine learning strategies in PAUD to stimulate gross motor development in early childhood. The research method uses qualitative research with a literature study research design. Based on the research results, there are strategies that can be used to develop children's gross motor skills, such as outdoor activities, dance, gymnastics, traditional games, central learning models, learning methods based on aud gross motor development and circuit training activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliriad, H., Da'i, M., Adi, S., & Apriyanto, R. (2023). Strategi Peningkatan Motorik untuk Menstimulus Motorik Anak Usia Dini melalui Pendekatan Aktivitas Luar Ruangan. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4609-4623.

Anzani, R. W., & Insan, I. K. (2020). Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Prasekolah. PANDAWA, 2(2), 180–193. https://doi.org/10.36088/Pandawa.V2i2.595

Arifiyanti, N., Fitriana, R., Kusmiyati, R., Sari, N. K., & Usriyah, S. (2019). Motorik Kasar Anak Usia Dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 36-44.

Candra, O., Pranoto, N. W., Ropitasari, R., Cahyono, D., Sukmawati, E., & Cs, A. (2023). Peran Pendidikan Jasmani dalam Pengembangan Motorik Kasar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7, 2538-2546.

Darmawati, Novia Budhiarini, and Choiriyah Widyasari. "Permainan Tradisional Engklek dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6.6 (2022): 6827-6836.

Dini, Jurnal Pendidikan Anak Usia. "Pengaruh Permainan Gerak Dasar dengan Circuit Training terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6.6 (2022): 6583-6593.

Dini, J. P. A. U. (2021). Peningkatan Kemampuan Gerak Dasar Lokomotor Anak Melalui Modifikasi Seni Tradisional Burok. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).

Dini, J. P. A. U. (2022). Pengaruh Senam Si Buyung dan Senam Irama Ceria Terhadap Kemampuan Motorik Kasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3369-3380.

Erwanda, D. R., & Sutapa, P. (2023). Pengembangan Media Permainan Tradisional Gobak Sodor untuk Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3323-3334.

Elisa Laiuluy. (2023). The Role of Character Education in Creating a Good Generation of the Nation. HISTORICAL: Journal of History and Social Sciences, 2(3), 122–128. https://doi.org/10.58355/historical.v2i3.59

Eva Soraya Zulfa. (2023). Pengaruh Permainan Tradisional Lompat Tali Terhadap Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. ATTAQWA: Jurnal Pendidikan Islam Dan Anak Usia Dini, 2(1), 15–26. https://doi.org/10.58355/attaqwa.v2i1.11

Fadjariyanti, F., & Fathiyah, K. N. (2022). Analisis Permainan Tradisional Cakbikak untuk Mengasah Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6594-6601.

Farepsi, N., & Suryana, D. (2021). Perkembangan Gerak dasar Anak di Masa Pandemi Covid-19 di TK Negeri Pembina Lengayang. JCE (Journal of Childhood Education), 5(2), 352-366.

Fitriani, R., & Adawiyah, R. (2018). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 25–34.

Hanum, Afifah, and Rohita Rohita. "Kegiatan sentra olah tubuh dalam menstimulasi kemampuan motorik kasar anak." Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI) 2.2 (2021): 89-101.

Lestariani, L. P., Mahadewi, L. P. P., & Antara, P. A. (2019). Pengaruh model pembelajaran tari kreatif terhadap kemampuan motorik kasar kelompok b gugus I Kecamatan Banjar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(3), 236-245.

Mahmud, B. (2019). Urgensi stimulasi kemampuan motorik kasar pada anak usia dini. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(1), 76-87.

Maksum, & Didik Himmawan. (2022). Pengabdian Masyarakat Melalui Seminar Edukasi Parenting Menciptakan Keluarga Harmonis Di Desa Kedokan Gabus Indramayu. ENGAGEMENT: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.58355/engagement.v1i1.6

Ndari, S. S., Vinayastri, A., & Masykuroh, K. (2019). Metode Perkembangan Sosial Emosi Anak Usia Dini. Edu Publisher

Niko Riyan Nugroho. (2023). Approaches In Islamic Education. Al-Fadlan: Journal of Islamic Education and Teaching, 1(1), 7–11. https://doi.org/10.61166/fadlan.v1i1.2

Paramitha, M. V. A., & Sutapa, P. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Sirkuit Untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Golden Age, 3(01), 1–16.

Silaban, R. L. S., & Herawati, J. (2023). MENGEMBANGKAN FISIK MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI MELALUI OLAHRAGA SENAM IRAMA. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(2), 200-205.

Sugiyono. (2018). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&G. ALFABETA.

Sumiyati, S. (2018). Metode pengembangan motorik kasar anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 78-97.

Saputri, G. R., Sasmiati, S., & Sofia, A. (2017). Frekuensi Latihan Senam Irama dan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 355065.

Saputri, H., & Rahmi, A. M. (2021). Metode Pembelajaran Berbasis Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Twin Course Pasaman Barat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 659-664.

Saripudin, A. (2019). Analisis Tumbuh Kembang Anak Ditinjau Dari Aspek Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak, 1(1), 114-130.

Syafril, S., Kuswanto, C. W., & Muriyan, O. (2020). Dua Cara Pengembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini Melalui Gerakan-Gerakan Senam. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 104-113.

Sriwahyuni, E., Asvio, N., & Nofialdi, N. (2017). Metode Pembelajaran Yang Digunakan Paud (Pendidikan Anak Usia Dini) Permata Bunda. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 4(1), 44-62.

Ulfah, A. A., Dimyati, D., & Putra, A. J. A. (2021). Analisis Penerapan Senam Irama dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1844-1852.

Zaini, A. (2015). Bermain sebagai metode pembelajaran bagi anak usia dini. Jurnal Thufula, 3(3), 130-131.

Zaenab, S., & Sueca, I. N. (2018). Mencerdaskan Anak Bangsa Melalui Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Downloads

Published

2023-12-22

How to Cite

Fairuz Afra Rafifah, Feli Anissa, Firda Alfira Muklis, & Suci Utami Putri. (2023). Learning Strategies in PAUD to Stimulate Early Childhood Gross Motor Development. Feelings: Journal of Counseling and Psychology, 1(1), 34–43. https://doi.org/10.61166/feelings.v1i1.4

Issue

Section

Articles