The Use of Learning Media In PAUD to Develop Children's Cognitive and Socio-Social Abilities
DOI:
https://doi.org/10.61166/feelings.v1i2.9Keywords:
Early Childhood, Cognitive, Media, Socio-EmotionalAbstract
Early childhood is in the golden age so that cognitive and social aspects need to be improved so that the growth and development of children is optimal. The purpose of this study is to determine the type of learning media to improve children's cognitive and social aspects. This research is a descriptive qualitative research method using the library research method or literature research by reviewing written sources. The data source used is 15 journals for 5 years back. The library data collection method is carried out by reading, recording, and analyzing and then concluding the research material. The results showed that the learning process influenced the aspects of cognitive development and socio-social development of children. Media that affect the aspects of children's cognitive development on namely, dominoes, loose parts, traces media, numbers puzzles, uno cards, smart geometry boards, zoolofabets, powerpoint, and media made from natural materials. While the media that affect the aspects of children's socio-social development in the form of animated videos, hand dolls, smart roullete, and snake ladder clogs.
Downloads
References
Amnah Nur Alfiah,dkk. (2021). Media Scrapbook Sebagai Jurnal Refleksi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Regulasi Diri. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 3(1 ), 57-67
Anggara Adi Putra. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Untuk Meningkatkan Kognitif dan Kemampuan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Teologi Berita Hidup, 2(1),11-19
Angkur, M. F. M, dkk (2023). Upaya Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun melalui Permainan Ular Tangga. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7 (2), 2443-2452.
Aprily, N.M., dkk (2023). Analisis Media Pembelajaran Untuk Memfasilitasi Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO.
Asnawir & Usman. M.B. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat.
Ayu, N. K., dan Manuaba, I. B. S. (2021). Media Pembelajaran Zoolfabeth Menggunakan Multimedia Interaktif untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha Volume 9(2), 194-201.
Dewi, E. R. V., Hibana, H., & Ali, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Loose Parts terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 267-282.
Dhida Tasta Tamara. (2021). The Effect of Animation Video Learning Media on Social Emotional Development of Early Children : A Literature Review. Early Childhood Education and Development Journal, 3(1), 47-58
Dhine & Nurbiana. (2007). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.
Diana, R. R. (2021). Media Boneka Tangan Untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 106-117.
Fitriana, D, Jihansyah, I, Luthfillah, M (2022). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. JCE (Journal of Childhood Education), 6 (2), 562 -583.
Fitriani, R., Utami, N., & Suhirman, S. (2021). Pengembangan Media Smart Roullete Untuk Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Golden Age, 5(2), 416-424.
Harjanto. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Khaironi Mulianah. (2020). Mengembangkan Kognitif Anak Melalui Penggunaan Media Bahan Alam Pada Kelompok B. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 4(2), 261-266
Lestari, P. I., & Prima, E. (2018). Permainan Congklak Dalam Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains, Dan Sosial Humaniora (SINTESA), 1. https://doi.org/10.36002/snts.v0i0.525
Marlinah, Priyanti Nina Yuminar. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Melalui Permainan Ular Tangga Pada Kelompok B Di TK Al Khairiyah Jatibening, Bekasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4135-4142.
Mubarok, A. A. S. A. A. M., dan Amini. (2020). Kemampuan Kognitif dalam Mengurutkan Angka melalui Metode Bermain Puzzle Angka. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha 9(2), 194-201.
Oktaviani, O., & Sudarti, S. N. J. (2016). Pengaruh Pembelajaran Quantum Learning Melalui Permainan Ular Tangga Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Kelompok B2 Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Pontianak. Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 114–120. https://openjurnal.unmuhpnk.ac.id/index.php/JME/article/view/604
Piaget, J. (1952). The Origins of Intelligence in Children. New York, NY: W.W. Norton & Co.https://doi.org/10.1037/11494-000
Putri, K. S. A., dan Anandhi, I. M. G (2023) Pengenalan Bangun Datar dalam Mengembangkan Aspek Kognitif Melalui Permainan Papan Geometri Pintar (Papingeo) pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun di TK Pratama Widya Pasraman Gurukula. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 5(2), 270-282.
Ramdani, Z., Fitriani, R., Adawiyah, R. (2021). Penerapan Permainan Tradisional Bakiak Ular Tangga Untuk Menstimulasi Perkembangan Sosial Emosional Anak. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 5(2), 1-14.
Rasyid, I., & Rohani. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. Jurnal Axiom. Vol. 7, No. 1
Sulastri, N. M. (2021). Identifikasi Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Transformasi, 7(1), 17-21.
Suryaningsih & Rimpiati. (2018). Implementation of Game-Based Thematic Science Approach In Developing Early Childhood Cognitive Capabilities. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 194. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.90
Thoiruf. (2008). Menjadi Guru Inisiator. Semarang : Rasail.
Wahyuni, Sri., Syukri, M., dan Miranda, D. (2015). Peningkatan Perkembangan Sosial Emosional Melalui Pemberian Tugas Kelompok Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(10), 1-15.
Wulandari, G. A., dan Ambara, D. P. (2021). Media Kartu Uno Berbasis Multimedia Interaktif pada Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini dalam Mengenal dan Berhitung Angka. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 211-219.
Wulandari, H., Komariah, K., & Nabilla, W. (2022). Pengembangan Media Kartu Domino untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 78-89.
Thoiruf. (2008). Menjadi Guru Inisiator. Semarang : Rasail.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erni Tresna A, Qurrotul Aeni, Tharisa Basariahna S
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.