The Importance of Stimulation of Fine Motor Development for Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.61166/feelings.v1i2.7Keywords:
Stimulation, Fine Motor Skills, Early ChildhoodAbstract
This research is a literature study which aims to determine the importance of stimulating fine motor development for young children. The method used in this research is a qualitative descriptive research method with literature study. In this literature study research, researchers used various written sources such as articles, journals and documents that were relevant to the research in this study. From this research literature study, it can be concluded that by providing appropriate stimulation, fine motor development in early childhood can be achieved optimally. This will have a positive impact on various aspects of children's development, both from a cognitive, social and emotional perspective. Therefore, it is important for parents and teachers to realize the importance of stimulating fine motor development for young children and use appropriate methods to stimulate children's fine motor development.
Downloads
References
Agus, R. M., Suranto, S., Nurseto, F. 2013. Pengaruh Power Otot Tungkai Terhadap Peningkatan Tendangan Depan Pencak Silat. JUPE (Jurnal Penjaskesrek), 1(1).
Amini, M., Sujiono, B., & Aisyah, S. (2020). Hakikat Perkembangan Motorik dan Tahap Perkembangannya. Pustaka. Ut, 7-10.
Cahyaningrum,M. (2013). Hubungan antara pengetahuan ibu tentang stimulasi dengan tingkat perkembangan pada anak usia 3-5 tahun di kelurahan Kranggan Temanggung. Diakses dari: digilib.unisayogya.ac.id
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, S., & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan nilai-nilai karakter anak usia dini melalui pembiasaan dan keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 203-213.
Dewi, N. K., & Surani, S. (2018). Stimulasi kemampuan motorik halus anak usia 4-5 tahun melalui kegiatan seni rupa. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 190-195.
Fauziyah, A. N. (2016). Hubungan pengetahuan ibu tentang stimulasi dan perkembangan motorik halus pada anak usia 4-5 tahun. Diakses dari: https://digilib.uns.ac.id
Fikriati, Mirroh, 2013. Perkembangan Usia Emas (Golden Age). Jogjakarta: Laras Media Prima.
Harvey, A. R. (2017). The Gross Motor Function Measure (GMFM). Journal of Physiotherapy. https://doi.org/10.1016/j.jphys.2017.05.007
Hayati, T., & Tawati, A. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Metode Demonstrasi Menggunakan Kertas Kokoru. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal, 4(2), 30-42.
Kasenda, M. G. (2015). Hubungan status gizi dengan perkembangan motorik halus pada anak usia prasekolah di TK GMIM Solafide Kelurahan Uner Kecamatan Kawangkoan Induk Kabupaten Minahasa (http://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jkp/article/download/6744/6263/ Diakses 13 Maret 2015)
Kementerian kesehatan R.I. (2010). Pedoman pelaksanaan stimulasi, deteksi dan intervensi dini tumbuh kembang anak di tingkat kesehatan dasar. Jakarta.
Laksana, D. N. L., Dhiu, K. D., Ita, E., Dopo, F., Natal, Y. R., & Tawa, O. P. A. (2021). Aspek Perkembangan anak usia dini. Penerbit NEM.
Lailah, I., Khotimah, N., Pd, S., & Pd, M. (2013). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Menggunting dan Menempel di Kelompok B TK Muslimat 2 Jombang. Jurnal PAUD Teratai, 2(3).
Lindawati. (2013). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. Jakarta:Poltekkes.
Nuraida, Nia. (2012). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus melalui Metode Demonstrasi di TK Ilam Terpadu At-Taqwa. Jurnal Penelitian. Bandung : UPI.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 58 Th 2009. Jakarta Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.
Pura, D., & Asnawati, A. (2019). Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kolase Media Serutan Pensil.Jurnal Ilmiah POTENSIA, 4(2), 131-140
Puspita, D., Calista, W., & Suyadi, S. (2018). Perkembangan Fisik-Motorik Siswa Usia Dasar: Masalah Dan Perkembangannya. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 4(2), 170-182.
Potts, N.L & Mandleco, B.L. (2012). Pediatric nursing: Caring for children and their families, Third Edition. USA: Delmar.
Rohendi & Seba. 2017. Perkembangan Motorik. Bandung: Alfabeta.
Rofiah, S. D., & Mangkuwibawa, H. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Membatik Jumputan. JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal), 3(1), 91-102.
Sari, M. 2020. Penelitian Kepustakaan (Library research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Jurnal Penelitian, Bidang IPA 6 (1)
Santrock, John W. 2012. Life Span Development. Erlangga: PT Gelora Aksara Pratama.
Septianingsih S., Asmawati L., Sayekti T. 2017. Meningkatkan kreativitas anak usia 5-6 tahun melalui media bahan bekas. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini. 4(2):81-160.
Soetjiningsih & Ranuh, I. N. (2014).Tumbuh Kembang Anak Edisi 2.Jakarta:Penerbit Buku Kedokteran EGC.
Siliwir, S. (2017). Pengaruh permainan edukatif puzzle terhadap perkembangan motorik halus anak usia prasekolah di TK UNKLAB. Skripsi
Sukamti, E. R.2018.Perkembangan Motorik.Anggota Ikatan Penerbit Indonesia
Suyadi. 2010. Psikologi Belajar PAUD. Yogyakarta: Pedagogia.
Tanto, O. D., & Sufyana, A. H. (2020). Stimulasi Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini dalam Seni Tradisional Tatah Sungging. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 575-587.
Walidin, W., Saifullah, & Tabrani. (2015). Metodologi penelitian kualitatif & grounded theory. FTK Ar-Raniry Press.
Widyastuti, D, dan Widyani, R. 2008. Panduan Perkembangan Anak 0 Sampai 1 Tahun. Jakarta: Puspa Swara.
Wahyudi, I.N & Nurjaman, I. (2018) .Pengaruh Kegiatan Mozaik Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun.Jurnal Ceria Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini.7(2).
Wulandari, H., & Purwanta, E. (2021). Perkembangan Anak Usia Dini di TK selama Pembelajaran Daring saat Pandemi Covid - 19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 452–462. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.626
Yuniati, E. (2018). Puzzle mempengaruhi perkembangan motorik halus anak usia prasekolah Di TK At Taqwa Mekarsari
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aura Maharani, Nita Karomatunnisa, Nur Asy-Syifa Jamilah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.