Islam And Positive Psychology: Developing Mental Resilience Based On Religious Teachings

Authors

  • Muhammad Arsy Wafiq Universitas Pendidikan Indonesia
  • Jenuri Jenuri Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61166/feelings.v2i2.36

Keywords:

mental resilience, positive psychology, optimism, tawakal, patience, gratitude, self-strength

Abstract

This study aims to examine the concept of mental resilience from an Islamic perspective and positive psychology, and how both can contribute to strengthening an individual's mental resilience in facing life's challenges. The research method used is a literature study, by collecting and analyzing relevant literature, such as books, journal articles, and trusted online sources. This study identifies various views and research results on mental resilience, and combines the concept of mental resilience in Islam and positive psychology. The results of the study indicate that mental resilience, both from an Islamic perspective and positive psychology, has an important role in helping individuals to remain steadfast and optimistic in facing various life difficulties. In addition, Islamic values, such as tawakal, patience, and gratitude, and positive psychology principles, such as optimism and self-strength, can complement each other in strengthening mental resilience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, N. K., Subandi, S., & Ilyas, H. (2021). Psikologi Kebersyukuran: Perspektif Psikologi Positif dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam. UINSI Samarinda.

Aprilyani, R., & Fahlevi, R. (2022). Psikologi Positif.

Aulia, D. (2021). Praktik keagamaan sebagai terapi spiritual dalam mengurangi kecemasan dan meningkatkan kebahagiaan subjektif. Jurnal Psikologi Islam, 12(3), 45-60. (n.d.).

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications. (n.d.).

Diwyarthi, N. D. M. S., Pasaribu, W., Maq, M. M., Pdi, S., Mulyani, D., Keb, S. T., Siswatibudi, H., Perang, B., Marissa, A., & Iswahyudi, M. S. (2025). PENGANTAR KONSELING KESEHATAN MENTAL. Cendikia Mulia Mandiri.

Faizah, M., & Arifin, S. (2023). Konsep Tawakal dalam Al-Qur’an dan Relevansinya Terhadap Pendidikan. PUTIH: Jurnal Pengetahuan Tentang Ilmu Dan Hikmah, 8(2), 1–14.

Hidayat, R. (2019). Peran nilai keikhlasan, qana’ah, dan tawakal dalam meningkatkan ketahanan mental santri pondok pesantren. Jurnal Psikologi Islam, 14(1), 22-35. (n.d.).

Husni, D. (2023). Menyoal Psikologi Manusia. Pandiva Buku.

Kamaluddin, A. (2022). Kontribusi Regulasi Emosi Qur’ani Dalam Membentuk Perilaku Positif: Studi Fenomenologi Komunitas Punk Tasawuf Underground. UIPM Journal.

Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2022). Laporan situasi kesehatan jiwa remaja dan mahasiswa di Indonesia. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (n.d.).

Lesmana, G. (2021). Teori dan Pendekatan konseling. umsu press.

Masruhim, A., & Sjamsir, H. (2025). Model Manajemen Pembelajaran Rabbani: Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Peningkatan Karakter Mahasiswa. Indonesia Emas Group.

Minarti, S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta teoretis-filosofis dan aplikatif-normatif. Amzah.

Nahar, E. A., & Saefudin, A. (2024). Peran Pendidikan Islam Dalam Membina Kesehatan Mental Perspektif Al Qur’an. PROGRESSA: Journal of Islamic Religious Instruction, 8(1), 1–13.

Nareswari, M. K. (2014). Dosa-dosa yang tak disadari wanita: Karena biasa, bukan berarti tak berdosa. Media Pressindo.

Nawawi, H. R. S. (2024). Kepribadian Qur’ani. Amzah.

Panggalo, I. S., Arta, S. K., Qarimah, S. N., Adha, M. R. F., Laksono, R. D., Aini, K., Kirana, S. A. C., & Judijanto, L. (2024). Kesehatan Mental. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Prawita, E., Yuliasari, H., & Syah, M. E. (2024). Teori-teori psikologi kepribadian: Pengantar keilmuan psikologi. Feniks Muda Sejahtera.

Ridwan, M. (2015). Metode dan teknik menyusun kajian pustaka (literature review). CV. Pustaka Setia. (n.d.).

Rosyad, R. (2021). Pengantar Psikologi Agama dalam Konteks Terapi. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Sagala, R. (2024). Integrasi nilai-nilai Akidah dan Akhlak dalam Islam. AE Publishing.

SORMIN, M. A. L. I. S. A. L. I., & Ibrahim, M. (2024). MEMBANGUN KESEJAHTERAAN MENTAL MELALUI SYUKUR: PERSPEKTIF ISLAM DALAM PSIKOLOGI POSITIF UNTUK KEHIDUPAN YANG LEBIH BAHAGIA. Al Naqdu: Jurnal Kajian Keislaman, 5(2), 55–60.

Suralaga, F. (2021). Psikologi pendidikan: Implikasi dalam pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada.

Tammar, A., Abubakar, A., & Mahfudz, M. (2023). Kajian Literatur Tentang Konsep Tawakal Serta Relevansinya Dalam Kehidupan Sosial. Farabi, 20(2), 157–179.

Utomo, A. N. A. A., & Hidayatullah, R. (2024). RELASI SENI DAN SPIRITUALITAS PERSPEKTIF IQBAL DAN RELEVANSINYA BAGI PEMAHAMAN KEAGAMAAN KONTEMPORER. Philosophy and Local Wisdom Journal (Pillow), 3(1), 1–29.

Walida, D. T., Azis, A., & Nawawi, A. M. (2023). Konsep Kebahagiaan Perspektif Tafsir Al-Azhar dan Psikologi Positif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 18162–18168. (n.d.).

Walida, D. T. (2023). Konsep Kebahagiaan Perspektif Tafsir Al-Azhar dan Psikologi Positif. Institut PTIQ Jakarta.

Winarso, W. (2024). Model Konseling Ekspresif Islam untuk Kesehatan Mental Holistik. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Muhammad Arsy Wafiq, & Jenuri, J. (2025). Islam And Positive Psychology: Developing Mental Resilience Based On Religious Teachings. Feelings: Journal of Counseling and Psychology , 2(2), 130–139. https://doi.org/10.61166/feelings.v2i2.36

Issue

Section

Articles